НУМІКОН – Гра з формами

1. Послідовності на дошці

  •  Виберіть трубочки двох кольорів і викладіть з них почергову послідовність (наприклад червоний, зелений, червоний, зелений і т.д.) Чи зможе ваш малюк повторити теж саме? Періодично повторюйте цю вправу, змінюючи кольори?
  •  Потім попросіть дитину скопіювати, а потім продовжити вашу черговість

2. Нанизування черговості

  • Нанизайте на шнурок послідовність з трубочок, кольори яких чергуються. Повторіть теж саме використовуючи інші комбінації кольорів.

Нотатки
Оскільки послідовність – це важлива ідея, на якій стоїть основа більшої частини математики, здатність розпізнавати, копіювати і створювати послідовність є не від’ємною частиною ранньої математичної практики дитини. В подальшому вона допоможе старшим дітям засвоїти алгебру.

Математичні терміни
Копія, наступний, перед, після, послідовність, назви кольорів

3. Знайди фігуру яка співпадає з формою

  •  Перший гравець складає на дошці форму з трубочок
  •  Другий гравець знаходить фігуру нумікон, яка співпадає з цією формою

4. Копіюй форми

  •  Кожний гравець збирає трубочки вибраного кольору
  •  Перший гравець складає на дошці зі своїх трубочок одну з форм нумікона
  •  Другий гравець складає таку ж саму зі своїх
  •  Повторюйте цю вправу, обираючи різні форми

Нотатки
Ця гра допомагає дітям вивчити і візуально уявити фігури нумікон без підрахунку їх отворів (що важливо для подальшого навчання усної лічби). Таке навчання може зайняти багато часу, так що чергуйте його з іншими іграми нумікон.

Почніть з більш простих форм і регулярно проводьте ігри до тих пір, поки ваша дитина не вивчить форми всіх фігур.

Математичні терміни
Копія, форма яка співпадає, такий самий, занадто багато, занадто мало, достатньо, недостатньо

5. Запам’ятай форму

  •  Покладіть по одній фігурі різних форм в тактильну сумочку
  •  Перший гравець витягає одну з фігурок, запам’ятовує її і передає другому гравцю
  •  Потім перший гравець складає таку ж форму з трубочок на дошці
  •  Другий гравець перевіряє, чи правильно перший гравець склав форму шляхом накладання фігури зверху
  •  Продовжуйте по черзі витягувати і збирати форми, поки фігури не закінчяться в сумочці

6. Ідеї для інших вправ

  • Можливо, через деякий час ви забажаєте спробувати більш складні вправи, наприклад приведений нижче (починайте практикувати їх поступово, одне за другим, щоб не перенавантажити дитину). Попросіть дитину скласти інші, більш складні форми на дошці.

Нотатки
Послідвності і закономірності важливі, оскільки вони дають можливості дитині припустити, що відбудеться дальше. Напрацювання навичок копіювати, продовжувати існуючі і створювати нові послідовності чи форми потребують деякого часу. Тому виконуйте ці вправи періодично, в той самий час практикуючи інші ігри нумікон.

Математичні терміни
Копія, форма яка співпадає, такий самий, занадто багато, занадто мало, достатньо, недостатньо, наступний.

Впорядкованість

  1. Впорядкування всього підряд
  • Знаходьте можливість впорядковувати повсякденні речі і іграшки по розміру, Іноді – по зростанню, а іноді – по зменшенню.

Нотатки
Перед тим як вчитись впорядковувати числа, діти повинні вміти порівнювати предмети різних розмірів і складати їх по порядку. Розповідаючи дітям лічилки і казки, в яких є об’єкти різних розмірів (наприклад «Три ведмедя»), ви допомагаєте дітям вивчати поняття маленький, менший, найменший, а також великий, більший, найбільший, які є невід’ємною частиною дитячого розуміння математики.

Математичні терміни
Використовуйте терміни, які описують розмір: маленький, менший, найменший, великий, найбільший; а також ті що описують порядок: перший, перед, після, наступний, поставити по порядку, між, останній.

Деякі діти можуть спонтанно називати фігури нумікон іменами чисел, но більшість дітей фокусуються на розмірі і формі.

Впорядкування фігур за розміром

1. Змішані фігури

  • Почніть з фігур, які відповідають числам від 1 до 6. Спочатку покажіть дитині, що потрібно робити – розкладіть фігури по зростанню самі. Потім змішайте їх і попросіть дитину розкласти їх за розміром, починаючи із самої маленької. Поступово додайте нові фігури, поки дитина не навчиться впорядковувати фігури від 1 до 10 самостійно.

2. Чого не вистачає?

  • Разом з дитиною викладіть фігури. Попросіть дитину відвернутись, а самі в цей час заберіть одну фігуру, залишаючи проміжок. Дитина повинна знайти фігуру якої не вистачає.

Нотатки
Не дивлячись на те що діти можуть спонтанно називати фігури нумікон іменами чисел, фокус повинен залишатись на порівнянні розмірів і форм фігурок. Порівняння є основою всіх видів виміру і всіх напрямків математики. Воно критично необхідне в повсякденному житті.

Математичні терміни
Використовуйте слова, які відносяться до розміру: маленький, менший, найменший, великий, більший, найбільший; а також ті що відносяться до порядку: перший, перед, після, наступний, впорядкувати, між, останній

3. Перестановки

  • Спочатку викладіть фігури по порядку. Один гравець відвертається, а інший переставляє дві фігури місцями. Перший гравець повинен вернути фігури в початкове положення. Потім гравці міняються місцями.

4. Інші ідеї

  • Ви можете почати виконання попередніх трьох вправ, використовуючи тільки фігури від 1 до 6 Поступово додайте інші фігури, як тільки у дитини буде з’являтись більше впевненості. Також ви можете обрати інший порядок і викладати фігури від найбільшої до найменшої.

Нотатки
Діти використовують своє розуміння послідовності для того, щоб визначити, що не так в порядку фігурок нумікон, і виправити її. Вміння розпізнавати послідовність і закономірність є ключовим в математиці.

Математичні терміни
Використовуйте слова, які відносяться до розміру: маленький, менший, найменший, великий, більший, найбільший; а також ті що відносяться до порядку: перший, перед, після, наступний, впорядкувати, між, останній

Використання імен чисел

1. Вправа з книгою зіг-заг

  • Коли ви будете рахувати предмети на картинках в книзі зіг-зіг, показуйте такі самі фігури нумікон і цифри на карточках.

2. Нумеруйте фігури

  • – Вкажіть на фігуру 1 і запитайте дитину «Якщо це 1, то що це?» і вкажіть на фігуру 2
  • – Вкажіть на фігуру 2 і запитайте дитину «Якщо це 2, то що це?» і вкажіть на фігуру 3
  • – Продовжуйте, поки дитина не назве всі фігури іменами цифр.

Математичні терміни
Слова, які відносяться до розміру і порядку (див.вище), а також: скільки, числа від 1 до 10

3. Давайте порахуємо «скільки»

  • – Розкладіть книгу зіг-зіг рівно на столі і приготуйте набори предметів для лічби (наприклад, гудзики або мушлі)
  • – Візьміть горстку предметів і порахуйте їх, по черзі складаючи біля числа в книзі
  • – Попросіть дитину викласти із предметів форму нумікон, яка відповідає числу, до якого ви тільки що дорахували.

4. Рахуйте отвори

  • – Виберіть будь-яку фігуру і порахуйте її отвори, вставляючи трубочку в кожне
  • – Тепер попросіть дитину найти фігуру на стороні зіг-зіг книги, яка містить цифри.
  • – Практикуйте цю вправу зі всіма фігурами так часто, як буде цікаво дитині.

Нотатки
Коли діти навчаються рахувати в перший раз, вони просто повторюють назву цифри. Потім вони навчаються вимовляти число для кожного предмета, який рахують, і усвідомлюють, що останнє число відповідає на питання «скільки всього»? Рахуючи отвори в фігурках, діти навчаються значенню кожного числа.

Математичні терміни
Імена цифр, скільки, більше, достатньо, менше, недостатньо, співпадають, знайти.

Використовуємо числа

1. Порахуйте фігури

  • Разом із дитиною викладіть фігури від 1 до 10 по порядку і розкладіть поряд з кожною відповідну цифру на карточці

2. «Відчувайте» число

  • Разом із дитиною викладіть карточки із цифрами від 1 до 10 по порядку. По черзі витягуйте із сумочки фігуру на дотик, називайте її і кладіть поряд з відповідною цифрою на карточці.

Нотатки
Крім зв’язку назв цифр з фігурами, діти також зіставляють фігури з написанням цифр. Цифри – достатньо складні символи для дитячого розуміння. Тому дітям необхідна обширна практика з ними за допомогою ігор.

Математичні термін
Імена цифр, наступний, перед, після, більше, вище, менше, нижче, порядок

3. Якого числа не вистачає?

  • Грайте в «Чого не вистачає» (див вище), використовуючи цифри на карточках і фігури одночасно. Разом із дитиною викладіть фігури по порядку. Під ним покладіть відповідні цифри. Заберіть якусь фігуру чи будь-яку цифру. Другий гравець повинен сказати, чого не вистачає, і найти фігуру або цифру якої не вистачає.

4. Перестановки чисел

  • Грайте в «перестановки» з цифрами, а також з фігурами. Разом із дитиною викладіть фігури по порядку і покладіть під ними відповідні цифри. По черзі переставляйте фігури чи цифри (а можливо і те і друге). Другий гравець повинен визначити, що не так і виправити послідовність.

Нотатки
Прийде час, коли дитина навчиться вибудовувати цифри по порядку, не використовуючи фігури. Це складно до тих пір, поки діти не зрозуміють досконально відношення між числами (фігури нумікон допомагають досягти саме цього).

Математичні терміни
Імена цифр, наступний, перед, після, більше, вище, менше, нижче, порядок

Починаємо складати і віднімати

1, Числові вежі

  • Візьміть фігуру і покладіть її на дошку. В кожний отвір вставте трубочку. Потім виберіть фігури так, якщо їх скласти разом, результат збігся з початковою фігурою. Продовжуйте будувати числову вежу із різних комбінацій фігур.

2. Вводимо додаткові факти

  • Дотримуючись прикладу, який наведений вище, попросіть у дитини зібрати різні комбінації із двох фігур, які в сумі дають 10. Вашій дитині буде легше засвоїти цю вправу, якщо вона спочатку навчиться просто складати комбінацію із двох фігур.

Нотатки
Складання та віднімання краще всього вивчати на практиці, роблячи наголос на дії і слова, оскільки виписування дітьми сум на папері є неефективним на цьому етапі. Написання потрібно вводити пізніше, в школі, коли діти вільно володіють математичним поняттям складання і віднімання.

Такі вправи представляють складання за допомогою двох або більше фігур, щоб отримати одну велику. Діти будуть використовувати фігури в якості цілих чисел, а не рахувати в них отвори. Головне слово при виконанні складання – «разом». Попросіть дитину пояснити, що він робить, наприклад: «Я кладу 3 и 5 разом, щоб вийшло 8».

Математичні терміни
І, додати, разом, більше, виходить, рівно, подвоїти, таке саме число як, скільки

3. Скільки не вистачає?

  • Перший гравець обирає фігуру із тактильної сумочки
  • Другий гравець витягає на дотик фігуру меншого розміру і кладе наверх першої
  • Перший гравець повинен назвати число, яке означає різницю між двома фігурами, а також обрати відповідну йому фігуру, щоб перевірити результат.

4. Віднімання

  • Оберіть фігуру і зробіть вигляд, що «відняли один», закриваючи крайній отвір пальцями. Чи зможе ваша дитина найти фігуру, які співпадає з видимою частиною, яка залишилась? Коли дитина навчиться «віднімати один» від всіх фігур, повторіть вправу використовуючи різні фігури і віднімаючи різні цифри.

Нотатки
При відніманні «різницю» можна побачити порівнюючи дві фігури різних розмірів. У другому випадку, оскільки ми не можемо фізично забрати частину фігури, ми уявимо, що зробили це, ховаючи її частину. Головними словами для цих двох видів віднімання є «різниця між» і «відняти». Не забувайте дитину просити пояснювати, що він робить, і думати про фігури, як про цілі числа, не рахуючи отвори в них.

Математичні терміни
Відняти, менше ніж, різниця між, залишається, рівно, скільки, перевірити.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Замовити дзвінок
+
Чекаю дзвінка!